Tjock till smal

Alla inlägg den 22 januari 2012

Av Linda - 22 januari 2012 19:17

Jag har ju skrivit att mitt ena mål är att träna 3 ggr i veckan.  Jag kom inte iväg till gymmet.  Därmot så ställde jag mig på Crosstrainern och körde i 40 minuter.  Helt slut blev jag, men jag känner att jag fått mycket bättre kondition på bara en månad.  Sist jag körde på Crosstrainern så orkade 10 minuter. Och då var jag lika slut som jag var idag. 


Anledningen att jag faktiskt gick ner och tränade var inte pga mitt mål, utan för att jag hade ont i huvudet.  Men istället för att ta en värktablett gick jag ner till träningsrummet. Och nu har jag inte ont i huvudet längre. 


Imorgon är det en dejt med gymmet och min träningskompis där.  Ska bli kul.


 

Av Linda - 22 januari 2012 00:46

Att vara hälsosam innebär inte bara att ha en sund vikthållning, tvärtom kan en mullig person vara mer hälsosam än en smal människa.  Om jag som tjock är ute mycket, går, tränar så har jag en mer hälsosam livstil än en smal människa som inte rör på sig.  Som kanske jobbar framför en dator hela dagarna.

Det satsar jag på, att bli hälsosam, att må bra.  Eller så bra som jag kan må. 


Ett sätt att må bra är att utmana hjärnan och kroppen. Att göra något man normalt inte gör.  Att göra något som man kanske inte tror sig kunna göra.  Och jag har två mål. 

Första målet är att lyckas träna 3 gånger i veckan på gymmet. Det innebär att jag måste iväg imorgon om jag ska hinna med det.  Då utmanar jag kroppen, men även mig själv, eftersom jag fortfarande innerst inne, inte riktigt tror att jag kommer fixa detta med träning. 


Andra målet är att göra om möbler. Jag älskar vita möbler.  Jag har letat efter ett vitrinskåp i vitt.  Nya, snygga vitrinskåp kostar skjortan. Åtminstone min skjorta 

Därmot finns en massa begagnade vitrinskåo.  Oftast i furu eller annat mörkare träslag.  Så jag har bestämt mig för ytterligare en utmaning. Och det här är en svår utmaning för det är något jag ALDRIG gjort förr, något som jag alltid haft män till, just för att de är bättre än mig.  Och jag anser att man ska göra det man är bra på. Därför får mannen laga maten, fixa allt med datorerna, och bilen.  Och fixa sådant som kräver verktyg.  Oftast för att jag inte får röra verktygen för att jag gör på fel sätt. 


Men nu ska jag utmana mig själv.  Imorgon skall jag (troligtvis) köpa en sådan här;

   

Ett vitrinskåo i furu. Tanken är att den ska vara i matsalen.  Men den är inte vit. Och där kommer min utmaning in. Jag ska måla den vit, med allt vad det innebär, i förarbete, osv.   Till min hjälp kommer jag ha skickliga kvinnor som gjort sådant här tidigare.  De kan hjälpa mig med vad jag bör ha för material, och hur jag ska göra.  Men jag ska göra det själv.   Fixar jag det här....vilket jag självklart gör, för annars har jag köpt vitrinskåpet i onödan, så blir jag väldigt stolt över mig själv. 


Och det är också en del av att må bra. Att utmana sig själv, att gå ur sin bekvämlighetszon. 


Något annat jag faktiskt är stolt över är att jag minskat 6 kg i vikt och 13 cm runt midjan under knappa två månader.  Det är väl något att vara stolt över.  Jag är långt ifrån mitt viktmål, men jag närmar mig sakta mitt må-bra-mål.

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards