Tjock till smal

Alla inlägg under oktober 2011

Av Linda - 22 oktober 2011 12:14

  


Så har jag varit en ny vända hos läkaren.  De sista veckorna har inte varit roliga ur smärthänseende.  Och nu i veckan har jag varit hos läkaren igen.  Och beskedet jag fick var....något utöver det vanliga.  Jag var där för att jag har domningar, det domnar och det sticks så i den grad att jag överhuvudtaget inte känner att jag tar eller nyper på kroppsdelen i fråga. 

Så jag kommer till läkaren. 

Och han säger att det låter som sådana besvär som tjocka människor har när de gått upp för mycket i vikt för snabbt. Och då berättade jag ju om att jag i början av året gick upp 15 kg på 3 månaader. Kilon som varit väldigt svåra att gå ner.

Hur som haver så kikade han igenom min medicinering och såg att den medicineringen gav viktökning som ovanlig biverkning. Läkaren var helt säker på att det var medicinen som gav min stora viktökning och som gjorde det svårt att gå ner i vikt.  Så nu är den medicinen ändrad, och det till en liknande medicin fast med viktminskning som biverkning.


Läkaren trodde även att mycket av mina fibrobesvär skulle förbättras om jag går ner minst 10 kg i vikt.  Jag vill ju ner 20 kg men det känns ju lite som en omöjlighet.  I likhet med den tidigare läkaren är rörelse och träning en förutsättning att må bättre. 


Så nu finns det inga ursäkter längre!


        

Av Linda - 13 oktober 2011 09:54

Jag har haft en dålig period.  Jag vet inte om jag haft en släng av influensan eller om jag har ett fibromyalgiskov.  Jag har haft ont i ett par, tre veckor.  Ibland har det funkat att träna, och ibland har det varit fullt tillräckligt att bara jobba.


 På natten till onsdagen hade jag feber. Och så ont i kroppen.  Främst i lederna.  Och det är svårt för många att förstå hur det känns. Att leva med ständig värk.  På denna sidan hittade jag en väldigt förklarande text som jag helt enkelt kopierat av och gjort till en text som passar in mer på mig.


Att ha fibromyalgi är ju också att ha konstant smärta.

Så är det i alla fall för mig. (Förutom trötthet och annat) men det är ju inte samma smärta hela tiden dygnet runt och det är väldigt svårt att förklara för utomstående när någon frågar.






Varför man inte kan utföra saker som förr, därför kan man inte träna  och jag vill verkligen träna.
Göra sånt som man tidigare gjorde men det som även för mig som har fibro är det jättesvårt att förstå och greppa och att då få andra som inte har det att förstå är näst intill omöjligt känns det som många gånger.
 
Ont har jag alltid på nåt vis men min smärta är så totalt olika. Och det är det som också är jobbigt att man inte kan förutsäga att nu kommer jag ha ont just där.
Om du klämmer tummen i en dörr så vet du ju att nu kommer det göra jäkligt ont i tummen och det kan gå över men kan också sitta i.
 
 
Så jag tänkte att jag skulle beskriva mina olika smärtor.

Tänk er bilden ni då ni ser tex mannagrynsgröt kokar. Det bubblar och så spricker bubblan. Den bilden kan man också hitta om man tänker på en lerig vulkangrop.
 
Ibland är min smärta som en sådan bubbla, den kommer, blir större och spricker - och då den spricker är bubblan borta så också smärtan. Och den kan komma var som helst på kroppen och när som helst och flyttar sig runt runt i min kropp.
Eller som en vindpust som kommer förbi. Man känner den, anar den och så är den borta - sån smärta har jag också
Sen har vi den svidande smärtan, den brännande smärtan, den molande smärtan, den som är som om en kniv stuckits in i kroppan som dyker upp.
 
 
 
 
En period hade jag så  ont i benhinnorna så jag skulle vilja kapa av benet.
Och så finns den där smärtan som gör att man inte kan tänka på så mycket annat.  Just smärtan i benen är en sådan.
Smärtan är också en trött känsla. Det känns ibland som om ryggen inte orkar med att bära upp resten av kroppen.

Sen har vi triggerpunkterna som också gör ont och dom brukar mest ha en svidande smärta.
Ut och insida knäna har jag såna punkter som bara smärtar. Fram på axlarna har jag andra. Då vill man bara trycka tillbaka och när jag rör vid punkterna gör det ju än mer on.
Så har vi den stela smärtan. Då lederna ömmar.
Och den stela smärtan - då musklerna ömmar.
Och då det känns som man gått ett rejält träningspass på gymmet och lyft massa vikter och det känns som om man har fått rejäl träningsvärk i bicepsen. Men nu har jag inte gjort det men man har ändå träningsvärk.
Krampaktig smärta finns också oftast så är det vaderna som får den smärtan och det gör ju så infernaliskt ont och känns långt efter eftersom man är så öm.
Sen smärtan då man knappt kan röra det onda området - mina fötter är sådana. Jag kan knappt stödja på mina fötter och smärtan går upp i benen. Men den är inte heller konstant utan den håller i sig och så går den över när man ändå försökt gå en stund. Men så fort man vilat lite och ska gå igen så har man samma intensiva smärta och så försvinner den.


 
Inte alla på samma gång men flera av dom känner jag samtidigt Och det har varit som en bubbla, stöd, vindpust, mer ihållande, molande, svidande
Kanske ska jag vara glad över att det inte alltid är den där ihållande smärtan som om man klämt tummen i dörren och att då alltid ha den utan att smärtan är sådär oförutsägbar som den är.
Men det är ju också jobbigt med det oförutsägbara. Man är liksom aldrig beredd utan man reagerar ju på allt.
Men reaktionen är mer eller mindre och även smärtan är konstant så finns den i väldigt många olika grader och det är väl tack vara det som jag klarar det utan att bli tokig då man inte kan få en total smärtlindring.
För även när man ligger i sängen och tycker att mår rätt bra. Inga större smärtor som stör så kommer ju då dom där bubblorna, pustarna och triggar ens medvetenhet.


Och om man gör något utanför gängse ram - utanför den nivå man idag klarar av. Som när jag tog den där långa promenaden i ett underbart väder och gick den väg jag gått så många gånger förr och gick flera gånger i veckan. Det fick jag ju betala med kraftiga smärtor och nästan orörlig i 2 dagar.

Så att leva med kronisk smärta som inte går att medicinera bort, vila bort, träna bort, slappna av för att få bort det onda. Det är ju fantastiskt att man inte blivit tokig på kuppen.

Sen har man ju annan smärta i kroppen som är mer invärtes. Magen och tarmarna - det är ett kapitel för sig. Läste att man sätter samman IBS mage med fibro så när jag fick IBS diagnosen 1987 så hade man kunnat säga redan då om man haft den kunskapen att förmodligen så finns det en risk att du får fibromyalgi.

Vad är det gör att man ena dagen har väldigt ont, nästa lite mindre, andra lite mer och någongång helt outhärdligt.

Är det väder, vind, fullmåne, dagsformen, vad man gjort och inte gjort. Något man ätit som inte är så bra, brist på saker man inte äter men skulle. Fel i generna?

Frågorna är så många och jag bara längtar tills den dag man kan få svar på frågorna och att dom som forskar på detta kan ge både bot och bättring för alla oss med fibron. 


 

Men det är inte bara smärtan och värken som är jobbig.  Idag när jag skulle gå ut med hunden upplevde jag något som störde mig grymt. Jag kunde knappt hålla kopplet.  Svag i fingrarna, i händerna.  Och på något sätt behöver jag förhålla mig positiv, för att det är väldigt lätt att bli negativ.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag kämpar för att gå ner i vikt, för jag är hyfsat säker på att värken och smärtorna kommer ge sig om jag minskar i vikt.  Jag känner att jag har svårt att acceptera kroppens begränsningar. Något positivt har det iaf fört med sig. Jag har gått ner 3 kg igen. 
Upp och ner, ner och upp



Av Linda - 3 oktober 2011 20:53

Det här är ett tråkigt inlägg att behöva skriva. En vecka utan träning.  Förra måndagen var jag ute och gick med hunden. 7 km,  och lyckades få två ordentliga skavsår på insidan av låren.  De har fortfarande inte läkt. Jag kan inte träna. Jag kan inte gå utan att linda om låret. 

Dessutom har jag haft mer ont i kroppen förra veckan än jag haft under ett halvår. Jag har jobbat, och gått ut med hunden, men inget mer.




Kostmässigt så har det falerat helt. Jag har proppat i mig socker och kolhydrater.  Mina fem kilo som jag gick ner under 4 veckor....de gick jag upp under en vecka.




Så nu väger jag 99 kg igen.        För mycket! För mycket! För mycket!


Men jag tänker inte ge upp.  Fast jag får börja om från början igen.  Jag måste ta tag i det här med kosten, som jag tycker är det allra jobbigaste.  Jag avskyr det här med mat. Jag avskyr att laga mat. Jag avskyr att handla mat.


Prio 1 är att mina skavsår läker sig så jag kan komma igång med träningen igen.

Prio 2 är att göra någon form av kostplan så jag inte frestas att ta snabba måltider som mackor och godis.   Idag ska jag deppa.  Imorgon tar jag tag i det här igen. Suck!


 

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards