Tjock till smal

Alla inlägg under november 2011

Av Linda - 19 november 2011 00:23


Två steg fram , två tillbaks, ett steg fram, ett tillbaks. Jag rör mig inte ur fläcken.

De här sista veckorna har varit skitjobbiga. Jag åkte ner till mina föräldrar, till Ullared och brydde mig inte om att kroppen skrek att jag skulle stanna hemma. Jag åkte hem, och de två yngsta barnen var sjuka. Vabbade. Jag var trött. Sov på dagarna. Hade en natt med feber och väldig trötthet. Min sambo åkte iväg på arbetsresa. Vi åkte till flygplatsen och jag skulle köra bilen hem sedan. När jag körde hem kunde jag inte kontrollera sömnigheten. Jag kunde inte hålla ögonen öppna med all vilja i världen. Jag svängde in på kanten av motorvägen och blundade. Jag vaknade till en stund senare och kunde fortsätta köra hemmåt. Väl hemma sov jag ytterligare 4 timmar. Dagen därpå tillbringade jag även då va 6 timmar totalt sovandes på dagen. 12-åringen, Studsbollen, blev sjuk i magsjuka, och jag hade ont i ögonen. Ont när jag rörde ögonen, och jobbigt att läsa och ha ögonen öppna.


En synundersökning visade att jag hade en minimalt försämrad syn som inte borde ge sådana svårigheter. Fick en akuttid till läkaren, som faktiskt blev bekymrad för mig den här gången. Berättade om mina känslor i ögonen, om min nya trötthet. Trött har jag väl mer eller mindre alltid varit, men jag har även alltid haft sömnproblem. Men nu kan jag faktiskt inte kontrollera dem . Känner jag detta överväldigande sömnbehov måste jag lägga mig inom 10 minuter.....annars somnar jag ändå. Och det är en väldigt märklig känsla att vakna upp i bilen tex, eller framför datorn eller som häromdagen när jag vaknade av att hunden förde oväsen. Han lekte med tidningen jag suttit och läst.


Läkaren lyssnade på hjärtat, gjorde neurologiska undersöknngar. Gjorde blodprov som visade sig vara väldigt låga. Jag berättade att jag jobbade som lärare, men knappt kan hållla i en penna längre. Då fick jag i uppdrag att hålla i hans händer och klämma så hårt jag kunde.

-Kläm då! Kläm så hårt du kan!! , sa han åt mig.

-Jag klämmer så hårt jag kan! Nästan skrek jag och klämde så att min rumpa for i vädret. Så tittade han på mig;

-Du klämmer verkligen?

-Det är klart jag gör!

-Jag kan inte känna att du klämmar...alls.


Jag hade ingen muskelkraft i händerna eller armarna. Det togs ytterligare en massa prover, sköldkörtelprover, borrelia och reumatismprover.


Läkaren trodde att jag borde ha någon form av reumatism. Han pratade om Sjögrens reumatism.....vilket jag känner igen väldigt mycket av. Och han pratade om ledgångsreumatism, vilket jag också känner igen en hel del av. Å andra sidan känner jag igen mig när det gäller MS också där han sa att han tyckte inte alls det stämde.

Läkaren rekommenderade mig att sjukskriva mig i två veckor och under dessa två veckor dagligen styrketräna och konditionsträna,för att se och känna om det var någon skillnad när vi hade vårt återbesök om två veckor. Dock har jag varit i sådant dåligt skick att någon träning överhuvudtaget inte varit möjlig. Jag hoppas att alla mår bättre än jag.

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Skapa flashcards