Tjock till smal

Alla inlägg den 1 januari 2012

Av Linda - 1 januari 2012 20:25

Nytt år, nya förutsättningar.  Fast egentligen är det ju så varje dag, tänker jag som lärare iallafall, när det gäller elever.  Ny dag nya förutsättningar.  Jag borde tänka så om min själv också.

När jag tänker tillbaks på året 2012 så ryser jag.  Karriärsmässigt har det varit ett dåligt år.  Fysiskt har det varit ett ännu sämre år. Jag hade inte kunnat föreställa mig att man kunde ha så ont utan någon uppenbar orsak. 

Det absolut bästa som hände mig var när jag fick min underbara, underbara Akiro.


 

Nytt år nya förutsättningar.  Jag ställde mig på vågen imorse och naturligtvis har jul och nyårshelgens utsvävningar satt sina spår.   Nuvarande vikt; 95,3.  Det är + 2 kg mot i förrgår.


Jag funderar på hur jag ska göra år 2012 till ett bra år.  Jag har vissa förutsättningar som jag inte kommer undan. Hur jag än vill.   I nuläget måste jag lära mig att acceptera och leva med att jag alltid kommer ha ont.  Värk, smärta. Vissa dagar mer, andra dagar mindre, men den kommer alltid finnas och knacka mig på nacken.  


Önskemål nummer 1 inför 2012 är att minska i vikt.  För jag tror att om jag lyckas gå ner i vikt så kanske mycket av värken  kan ge sig också.   Då står jag inför förutsättning nummer 2 som jag ännu inte kan ändra på.

Jag gillar Zumba!  Jag är inte det minsta duktig och ser mer ut som en flodhäst än något annat. Men det är kul och jag blir svättig och jag mår bra av det.  Tills morgonen efter, när jag vaknar med feber. ont i halsen. Men framför allt febern.  Febern ligger på  runt 38 i 2-3 dagar när jag är frisk igen.   Tänker att jag inte ska besegras av kroppen.   Nästa pass;  samma sak.    Jag vill spinna.  Jag är bara rädd att jag dör då. 


Så jag har nu delat in året i olika delar.

Januari;


I januari ska jag fokusera mig på att lärar mig äta.  Ska jag vara ärligt så tycker jag mat är överflädigt och jag tar mycket hellre ett piller än lagar en måltid som ingen äter.   Men i januri ska jag lära mig att göra och äta en nyttig frukost.  Jag ska även lära mig att laga en mager, nyttig lunch.  Och jag ska lära mig laga en smal, mager middag.   Detta gör jag för min skull.  Barnen lär inte äta ett skit.   En månad tänkte jag lära mig detta på.  För alla säger att kosten är viktigt.  Det är så viktigt att äta bra.  Så under janurari ska jag lära mig att äta.


Motion, det är ju hunden det.  Nu när jag inte är sjuk, så är hans morgonpromenad 2 km, hans långpromenad just nu ligger runt 3 km och sedan kvälls rundan på  ca 2 km.   Nog är det ganska på för någon som knappt orkat ut i trädgården och kissa hunden.   Det är 9 km jag går under en dag.  Det är ju bra!  Eller hur!

Målet är att orka gå 9 km på en gång!


Eftersom jag har ont överallt så tänker jag börja med en pilatesdvd.  Om jag andvänder den  2 dagar i veckan så kommer jag förhoppningsvis få en större rörlighet och mindre smärta (hoppas jag)


Sammanfattning januari;

Kosten är prio 1! 

Sträva att gå mellan 5-10 km med hunden, ett sträcke

Träna pilates en halvtimme 2 dagar i veckan.  


Feburari 

I feburari har jag förhoppningsvis utveckat min matlagning så att jag äte en bra kost.  Jag hörde att en bra kosthållning är bra mot allt möjligt   Så Kostutvecklingen måste utvecklas så jag kan äta mer en en sorts luch och middag.    I feburari är även tillpunkten då jag vill faktiskt börja träna. På riktigt.  Det finns inga ursäkter. Jag har en motioncykel,  jag har en crosstrainer.,  Jag har en Kettlebell på 8 kg. Och jag har band hit och dit.   Jag känner mig kropp, och jag skulle allra bäst fixa träning på morgonen.  Men jag är få morgontrött. 

Om jag inte hade jobbat.  Om jag varit sjukskriven så hade jag ställt klockan på 06.  Gått upp och kört 30 min crosstrainer varje varannan dag .  Sedan hade jag gått ut med hunden, promenerat i lagomtakt i 30 min.

Jag skulle fotsätta med pilatesen, och sedan hade väl den träningen räckt.....en stund i allafall. 


Men det som jag önskar mig mest av allt!  Att få vara glad och frisk, och kunna vara aktiv.  En bra mamma till mina barn och en bra ägare till min hund.   God fortsätttning!







Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards