Tjock till smal

Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

Migrän

Av Linda - 21 januari 2012 01:04

Idag hade jag tänkt träna.  Men vaknade med migränkänningar, som utvecklade sig till en full migränattack.

Det finns tydligen forskning som säger att träning (löpning) lindrar och hindrar migränen från att bryta ut.

Jag läste om en kvinna som gav sig ut och sprang varje gång hon fick migränkänningar.

Och jag funderar då; vad har de för slags migrän?

Min man säger sig ibland ha migrän. En migrän som gör att han ändå fixar vardagen, jobbar.

Andra säger att de tar en Ipren och tar det lugnt när de får migrän.  Ipren....hjälper möjligtvis mot mensvärk och inflammatorisk värk men inget annat.  Och Alvedon är rena sockerpiller.  Om man kan ta en vanlig huvudvärkstablett vid migrän och uppleva att det hjälper. Är det då verkligen migrän?  För det känns som en ren förolämpning! 

"Jag vaknade med migrän i morse, tog en ipren och en alvedon, och gick till jobbet". 

Är det migrän? För mig är migrän något av det mest handikappande man kan lida av.  Att överhuvudtaget stå upprätt är inte att tänka på. 


Första tecknet för mig, första migränkänningen är att när jag andas in så genom ena näsborren känns det som en pil far upp genom näsborren och in genom hjärnan. Det börjar blixtra och jag blir yr.  Illamående.  Jag kan inte titta, tål inte ljus, tål inte ljud.  Jag måste ligga i ett mörkt rum, med en kudde över huvudet. Det måste vara tyst omkring mig för ljud höjs med 100 decibel. Jag måste ligga still för annars kan jag kräkas.  Det här förstadiet till migränen tycker jag är det värsta.  Någonstans har jag hört att det kallas ögonmigrän.  Det här stadiet varar allt ifrån en timme till...tja en dag.  Ibland tonar det av och den riktiga huvudvärken uteblir.

Men när huvudvärken kommer så är det...obeskrivbart.  För varje andetag så åker hundratals små spjut upp genom ena näsan och in i hjärnan.  Samtidigt så exploderar det. Illamåendet väller upp och minsta rörelse gör en spyfärdig.

När migränen gått över så går det, hos mig över till en kraftig spänningsvärk i hela huvudet.  Jag känner mig kraftigt bakfull upp till ett dygn efter att migränattacken slutat.


I somras hade jag fullbordade migränattacker 2-4 gånger i veckan.  Migränmediciner kapade bara av värsta toppen på smärtan, men var inte mycket till lindring.  Nu äter jag Inderal, en förebyggande medicin som hjälper jättebra.   Såvida jag inte slarvar med den.   Vilket jag gjort denna veckan.


Så ni kanske förstår att blotta tanken på att träna vid migränkänning är totalt uteslutet. 

Därmot så är jag helt med på att träning i förebyggande syfte hjälper.  Men aldrig att jag skulle sätta på mig träningskläderna när jag tror att jag ska få en migränattack.  Vid vanlig spänningsvärk därmot...det är en annan femma. Då är en snabb promenad eller ett träningspass bättre än värktabletter.


Det är natt nu, klockan är mycket.  Jag har mycket att göra imorgon, men känner ändå  nu....att jag vill träna imorgon.  Får se om jag hinner med ett snabbt träningspass.  Kanske hemma om inte annat.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 8 juli 2013 19:55

ME/CFS     FIBROMYALGI      

Av Linda - 6 juli 2013 00:09


Inatt eller igår kväll fick jag en insikt.  Jag sa adjö till mig själv.  Till den människan jag var.  Det är ingen idé att se tillbaks, att se den friska, aktiva Jag.  Den människan finns inte längre.    Jag lyssnade på Glenn Harrolds app på ...

Av Linda - 4 juli 2013 16:51


Jag har ju som bekant gått upp många, många, många kilon i vikt, under en kort period.  Närmare 27 kg för att vara exakt.  I mars vägde jag 85 kg, efter 15 kilos viktminskning.   Jag kämpade för att sluta med mitt zolpidemmissbruk, med följden at...

Av Linda - 16 juni 2013 22:32


Nu blir det bloggtorka ett tag för min  dator försvinner ner till Varbergstrakten där mina två äldsta barn ska vara i 1,5 vecka.     Jag känner mig väldigt stolt för igår och idag satt min man och mina barn och snaskade chips och ostbågar.  Det g...

Av Linda - 14 juni 2013 17:02

Sedan sista inlägget har det skett en försämring i min ME      Orken är nära noll nu, och jag är sängliggandes närmare 20 timmar om dygnet.  Alla tankar på träning eller promenader mer än korta kisspromader med hunden är lönlösa.     Jag har ...

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards