Tjock till smal

Alla inlägg den 10 augusti 2012

Av Linda - 10 augusti 2012 03:29

Jag kan inte minnas att jag någon gång vaknat pigg. Utsövd.

Kanske när jag var liten.  Jag minns inte.  Men i det liv jag kan minnas tillbaka så har jag aldrig vaknat utsövd.


Jag har aldrig vaknat  och känt "åh vilken härlig dag" och svingat mig upp ur sängen.  Snarare är jag ett monster, och förblir det fram tills runt 10-tiden. 


Jag har inte heller minnen av att lätt kunna somna.  Att gå och lägga sig har, vad jag kan minnas, inneburit väntan. Vänt och vritt sig. Blundat, och väntat på sömnen.  När alla andra i familjen sover sött, och man är den enda som är vaken.  Man vet att man måste upp tidigt på morgonen, till skolan eller jobb. 

Därmot, när jag väl somnat, så har jag sovit.


Så kom barnen. Tripp trapp trull.  Ingen av våra barn tyckte sömn var speciellt nödvändigt.  4 år med 3 timmars upphuggen sömn, och ytterligare 2 år med 4 timmars sömn.  Då kunde döda för att få sova.


Sedan när yngsta barnet var 4 år, så började han sova.  Men kunde jag somna?  Nä...

Somnade jag så vaknade jag av minsta lilla, något barn som gnällde,  snarkningar, eller bara att man behövde kissa.  Att det ska behöva ta 4-5 timmar innan man somnar....det är inte SÅ många timmar på en natt.


Jag kan inte sova.  Jag vill sova.  Jag är trött.  Jag behöver sova. 

Men min kropp kan inte vara still. Benen hoppar och far. Och skulle jag slappna av så mycket att jag nästan somnar så vaknar jag vid de muskelryckningar som sker när kroppen slappnar av.


Den här veckan har jag sovit 9 timmar.  6 timmar igår natt. 

Och ytterligare 3 timmar fördelat på de två föregående dygnen.  

9 timmar upphuggen sömn under 5 dygn.  


Att jag inte kan sova motarbetar min övriga hälsa. Sömnbristen gör att det är svårare att gå ner i vikt, svårare att hitta energin att träna, man mår illa.  Jag lovar att jag är en bättre bilförare efter ett par glas vin än jag skulle vara imorgon.  Fast det är inte förbjudet att köra bil med sömnbrist i kroppen,  bara att köra bil med alkohol i kroppen.


Nu ska jag försöka gå och lägga mig.  Den här sommaren har det varit så varmt.....och på vintrarna för kallt.

Det är inte de perfekta förutsättningarna jag har till en bra sömn.


För varmt eller för kallt.

För ont.

Det är mig barnen väcker på natten om de vill något.  Och väcker de mig inte vaknar jag ändå om de går på toaletten, eller dricker vatten.  Eller om mannen dricker vatten. Eller snarkar.


Men nu är det bara 3 dagar kvar utan sömn.  Sedan får jag sova ungefär tre dagar, en vecka. Alltid något.


God natt!



Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards