Tjock till smal

Alla inlägg den 27 augusti 2012

Av Linda - 27 augusti 2012 01:11

Jag fick ett telefonsamtal av svärmor.

-Vet du vad ME är? frågade hon.

- Öh...jag på engelska?


Nä, hon hade läst en artikel och tänkte på mig när hon läste den.

-Du säger ju att du blir sjuk efter att du har tränat.

- Öh, ja..., men förstod fortfarande inte vad det var för något hon pratade om. 

Efter samtalet var jag tvungen att googla på ME.  Och jag känner mig något omtumlad, för är det någon som beskrivs i diagnoskriterierna så är det jag.  Följande har jag kopierat från rme.nu


Nedan följer en översättning av de senaste internationella kriterierna för sjukdomen.

  1. Utmattning
    Oförklarlig ihållande eller ständigt återkommande utmattning, både fysisk och mental, som avsevärt är nedsättande för aktivitetsnivån.

  2. Sjukdomskänsla/utmattning efter ansträngning
    Det finns en onormal fysisk och mental uttröttbarhet, även efter den minsta ansträngning. Snabb muskulär och kognitiv utmattning, tillsammans med en tendens att patientens tillhörande symtom förvärras. Det finns en onormalt långsam återhämtningsperiod, oftast längre än 24 timmar.

     

    Jag började söka läkare för att jag blev sjuk varje gång jag tränade. Många gånger räcker det med en aktiv dag med shopping eller utflykter 

  3. Sömnstörningar
    Patienten känner sig inte utvilad efter sömn. Störningar i antalet sömntimmar och i dygnsrytmen.

     

    Extrema sömnstörningar skulle jag säga, vaknar aldrig utvilad, oavsett när jag vaknar, och har jättesvårt att sova även om jag är hur trött som helst.

  4. Smärta
    Smärta kan upplevas i muskler och/eller leder och är ofta utbredd. Det finns oftast en signifikant huvudvärk av en ny typ, ett nytt mönster och en ny svårighetsgrad.

     

    Ja, det här vet ni ju redan...

     

  5. Neurologiska/Kognitiva manifestationer (minst två symtom måste uppfyllas)

    • Förvirring
    • Koncentrationssvårigheter
    • Försämrat korttidsminne
    • Desorientation
    • Svårigheter att processa information
    • Tappning av ord
    • Överkänslighet mot ljud och ljus
    Typ alla utom möjligtvis det sista, fast det beror ju på hur starkt ljudet eller ljuset är.  Men 6 av 7 möjliga

  1. Minst ett symtom från två av följande kategorier
    a. Autonomiska manifestationer

    • Ortostatisk intolerans, (NMH)
    Det hade jag faktiskt ingen aning om men när jag googlade så uppfattar jag det som ja...det stämmer
    • Postural ortostatisk tachycardi (POTS)
    Det här vet jag inte heller vad det var men det verkar stämma det med.
    • Fördröjt lägesrelaterat lågt blodtryck
    Detta vet jag inget om
    • Svimningskänsla
    Öh...dah...inte bara svimningskänsla. Men ofta känner jag mig yr och svimfärdig ja.
    • Illamående
    • Matsmältningsbesvär
    • Urinträngningar och nervös blåsa
    • Hjärtklappning med eller utan rytmstörning
    Jag har ofta hjärtklappning.
    • Andnöd efter ansträngning
    Eller näradöden upplevelser.
    • Extrem blekhet

    5 av 9 möjliga.


    b. Neuroendokrina manifestationer

    • Onormal och dagligt fluktuerande kroppstemperatur
    • Perioder av svettning
    • Återkommande feberkänsla
    • Kalla fötter och händer
    • Intolerans mot extrem hetta och kyla
    • Uttalad viktförändring
    • Symtomen blir svårare under stress
    7 av 7 möjliga

  2. c. Immunologiska manifestationer

    • Ömma lymfkörtlar
    • Återkommande halsont
    • Återkommande influensaliknande symtom
    • Generell sjukdomskänsla
    • Ny överkänslighet mot mat, medicin och/eller kemikalier
    4 av 5 möjliga.

 

I övrigt kan jag väl säga att jag inte tränat något mer sedan kettlebell passet i torsdags.  Jag bidde sjuk igen. 

 

Och nu är klockan 02 och jag sover inte.  Jag är jättetrött, men somnar inte.  Imorgon blir det ingen träning heller, för efter läkaren så ska jag till chefen för rehabsamtal, och att fara omkring sådär...

 

Nu har jag huvudvärk...måste släcka och försöka sova iallafall.

 

God natt!

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards