Tjock till smal

Direktlänk till inlägg 15 april 2012

Nakenchock!

Av Linda - 15 april 2012 00:05

Som pedagog är jag proffs på att jämföra barn med sig själva.  Att lära dem se sina egna framsteg.  Att medvetandegöra för den som till synes ha sämst kunskaper, ligger sämst till hela tiden gör framsteg. 

Detta gör man genom dokumentation. Dokumentation som visar att barnets progression och lärande process. 


Dock är jag inte så duktig att använda dessa verktyg på mig själv.  Jag jämför mig hela tiden med andra.  Det skapar en prestiationsångest. En press att bli bättre än de som redan är bättre. 


Mitt sunda förnuft säger att jag inte kan förvänta mig att orka springa 5 km i sträck, och att jag inte kan springa lika fort som de bekanta som sprungit i flera år.

Mitt sunda förnuft säger att det är ganska självklart att jag inte lyckas gå ner i vikt lika snabbt som någon som äter rätt, och inte har mediciner som motarbetar viktminskning. 

Ändå jämför jag mig med dem.  Det är helt sjukt, jag vet.


Jämför jag med mig själv så klarade jag av att gå en kilometer på 20 minuter i julas.  Idag går jag samma kilometer på 10 minuter.  

När jag började springa så orkade jag 200 meter innan jag fick blodsmak i munnen och håll. 

Idag så kan jag springa 1,5 km.  Idag tror jag till och med att jag hade orkat hela 2 km om inte knät hoppat ur led efter 1,5 km.   Så visst gör jag framsteg! 

Jag har inte alls lika ont längre, jag mår bättre. 


   


Och här kommer vi till min svaga sida. Tålamod. När jag har bestämt mig för något så ska det helst ha hänt igår redan.  Jag tycker det känns oerhört frustrerande att inte jag redan kan jogga 5 km i sträck.  Jag tycker det är oerhört frustrerande att jag håller på att dö efter några knappa kilometrar.

Och när jag sköter kosten så vill jag se resultat omgående.  Att hålla ut för något som kanske/kanske inte blir.....åh...jag vet inte hur man gör.   Nu har jag bestämt mig för att lära mig jogga 5 km i sträck.  Punkt.   Då vill jag naturligtvis inte behöva vänta en massa tid innan jag lyckas.  Jag vill ju lyckas redan i morgon.

Men när det gäller kondisen så märker jag åtminstone skillnad, även om det inte går så fort som önskvärt.


Viktmässigt har det inte hänt ett dugg.  Vilket innebär att oavsett jag vill eller inte så måste jag ta tag i kosten.

Vilket jag inte vill. För det innebär att jag måste offra en massa saker jag tycker om.  Framför allt krävs det en sjujävla disciplin att avhålla mig från snacks och godis när familjen äter.  Jag får försöka göra någon form av åtgärdsprogram för mig. Hur jag ska bete mig och vad jag ska äta när det är "myskvällar".  Får fundera.  Tyvärr är det allt eller inget för mig.  Jag kan inte ta EN chokladruta, jag kan inte ta EN näve chips eller ostbågar. 

It´s all or nothing! 

    


Så nu skall jag göra något jag aldrig gjort förut.  Jag skall blottlägga mig själv.  När jag påbörjade 100 grymma dagar så skulle man ta förebilder på sig.  Det var inget man behövde publicera om man inte ville, utan man skulle maila in dessa tillsammans med efterbilderna till tävlingsledarna.  Men eftersom det inte händer något med vikten, och för att pressa mig själv att faktiskt forma om kroppen så kommer jag lägga ut bilder på mig själv.  Det känns jätteläskigt. Helst hade jag redan velat ha bilder på min omformade kropp att lägga in som jämförelse. Det har jag dock inte.


På dessa bilder vägde jag 95 kg mot nuvarande 92, men det syns ingen skillnad.  Om en månad den 15 /5 så kommer jag lägga in nya bilder på mig. Förhoppningsvis är jag inte lika tjock då.


Om jag lyckas minska 5 kg och se lite fastare ut tänkte jag belöna mig själv med en klippning.  Såg en snygg frisyr.

Undrar om den passar på mig. Färgen är också väldigt snygg.



 


Så från och med imorgon så kommer jag tänka på vad jag stoppar i mig, och varför jag stoppar i mig det. Jag hoppas jag kommer få stöd från familjen, annars får jag tillbringa en massa tid ute med hunden för att komma bort från onyttigheter.  Nu har jag blottat mig.  Nu har ni sett hur fet jag är och fetare än så kommer jag inte bli. Nu kan det bara bli bättre!

    

 
 
Sophia

Sophia

15 april 2012 09:35

Hur känns det såhär efteråt när du publicerat bilderna? Tycker du är lyckligt lottad som har en kropp med underbart kvinnliga former :)
Jag är nyfiken, vi har samma målvikt, hur lång är du?

Har du inte gått hos sjukgymnast pga dina knän? Men som jag skrev på FB är det viktigt att träna med knäkontroll och träna upp lårmusklaturen. Är det knäskålen som hoppar? Åt vilket håll?
Önskar dig en fin söndag!

http://sophiastraningsglod.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 8 juli 2013 19:55

ME/CFS     FIBROMYALGI      

Av Linda - 6 juli 2013 00:09


Inatt eller igår kväll fick jag en insikt.  Jag sa adjö till mig själv.  Till den människan jag var.  Det är ingen idé att se tillbaks, att se den friska, aktiva Jag.  Den människan finns inte längre.    Jag lyssnade på Glenn Harrolds app på ...

Av Linda - 4 juli 2013 16:51


Jag har ju som bekant gått upp många, många, många kilon i vikt, under en kort period.  Närmare 27 kg för att vara exakt.  I mars vägde jag 85 kg, efter 15 kilos viktminskning.   Jag kämpade för att sluta med mitt zolpidemmissbruk, med följden at...

Av Linda - 16 juni 2013 22:32


Nu blir det bloggtorka ett tag för min  dator försvinner ner till Varbergstrakten där mina två äldsta barn ska vara i 1,5 vecka.     Jag känner mig väldigt stolt för igår och idag satt min man och mina barn och snaskade chips och ostbågar.  Det g...

Av Linda - 14 juni 2013 17:02

Sedan sista inlägget har det skett en försämring i min ME      Orken är nära noll nu, och jag är sängliggandes närmare 20 timmar om dygnet.  Alla tankar på träning eller promenader mer än korta kisspromader med hunden är lönlösa.     Jag har ...

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards