Tjock till smal

Alla inlägg den 10 september 2012

Av Linda - 10 september 2012 23:33

När man lever ett liv som jag, med daglig värk och smärta, trötthet, utmattning och nada ork,  så är det otroligt viktigt att leva i nuet.  Att ta till sig det är bra här och nu.   Det är dock en konstform jag inte är så bra på än.

Jag har dock blivit mycket bättre på det jämfört med ett år sedan.  


Den här helgen har varit en helg där jag mått ganska bra.  Har orkat lite mer.   Jag har fikat med vänner, handlat på ett köpcenter, och dessutom rengjort skåpsluckor i köket. 

Idag kom jag inte upp förrän vid 13-tiden.  Jag väckte barnen och kände att allt bara snurrade.  Benen kändes som om jag sprungit maraton.  Inte för att jag någonsin gjort det, men de kändes som jag inbillar mig att det skulle kännas.  Fast utan tillfredställelsen. 

Så när barnen var väckta fick de klara sig själva och jag stapplade tillbaks till sängen. När jag vaknade igen så tittade jag på klockan som visade att klockan var 12.58.   Mentalt så ville jag hoppa upp ur sängen och springa ut med hunden (som låg och sov han med).  Men det tog mig ytterligare 5 minuter att gå upp från sängen. 


Promenaden med hunden tog jag i hundtakt.  Jag stressade inte honom, utan han fick nosa och kissa så mycket han ville.  1,5 km tog mig över 30 minuter.


Är man en sådan som värderar sitt liv i prestationer, vad man kan åstadkomma och vad man har åstadkommit så är det väldigt svårt att inse att man är bra och duktig även om man inte orkar prestera något.

Och det är vad jag gjort idag.  Inte presterat någonting.  Jag har inte gjort någonting av värde, mer än gått ut med hunden. Det är allt.  Jag har varit så fruktansvärt trött.   Jag har inte haft speciellt ont, inte mer än normalt.  Huvudvärk, förkyld med ont i halsen, öm i ögonen.  Men denna trötthet.  Denna matthet! 


Det är lätt att sjunka ner i "tyck-synd-om-mig-träsket".   Och det är lätt att bekymra sig och fundera över morgondagen, framtiden. 


Men jag är ändå så i nuet att jag har vett på att njuta av vindruvorna som växer i växthuset, att jag har börjat läsa en bok som stått i bokhyllan i flera månader utan att jag orkat läsa den.  Idag orkade jag börja läsa den.  Och imorgon kommer jag läsa klart den. 

Just i detta NU, mår jag ändå rätt så bra.  Nu när jag äter vindruvor och bloggar.  NU mår jag nästan bra.



Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards