Tjock till smal

Direktlänk till inlägg 10 december 2011

Träningscykel?

Av Linda - 10 december 2011 02:07

Min träning är obefintlig.  Någonting är inte bra med mig, men läkarna har ännu inte klurat ut varför.

Jag är ofta yr. Det är inte ovanligt att jag svimmar.  Händer 1-2 ggr i veckan numer. Jag är totalt slut och genomsvettig efter en kilometers hundpromenad.  Det har även hänt vid två tillfällen att jag svimmat av när jag varit ute med hunden. Nere vid teverummet har jag en crosstrainer.  Den kan jag givetvis inte använda nu. För två veckor sedan ställde jag mig på den....trampade lite....och svimmande.  Fastnade med foten mellan pedalerna man har fötterna på och själva kroppen på ct;n.  Vrickade tack och lov bara foten.  Men nu vågar jag inte testa den längre.


Men min kondis är så dålig nu att jag skäms över mig själv. Och jag börjar själv känna ett behov av att vilja röra mig. Mina muskler förtvinar, samtidigt är det så svårt att se vilken form av träning som funkar.  Jag har även testat simning en gång.  Efter att ha duschat och kommit in i simhallen så var jag helt slut.  Jag var yr innan jag klev ner i vattnet.  Jag lyckades svimma där också...när jag simmade.  Vet inte riktigt hur det gick till men plötsligt sjönk jag och fick världens kallsup.  Inget hände, men det var väldigt läskigt.


Härom dagen gick jag förbi ett gym och såg deras konditionsavdelning. Då såg jag träningscyklar.

 

Träningscyklar är stabila,

Man sitter ner och cyklar

Man håller fast sig i styret

Träninscykeln är snäll mot knäna



Men jag har redan en crosstrainer. En crosstrainer som jag inte använder, eftersom jag 1) vågar inte pga yrseln

2) Faktiskt får ont av att använda numer 3) man använder sig av hela kroppen vilket är bättre ur en ren träningssynpunkt. Men inte som det är nu.

                                                  
                              

       De nya träningscyklarna kan man även ansluta till webben  och få olika motiverande program osv.  Jag tror att det just nu, i det läge jag är i nu, hade fungerat tonvis mycket bättre med en motionscykel än med den crosstrainern jag har.  Framför allt skulle jag känna mig tryggare att sätta mig på en cykel.   För många herrans år sedan, närmare 20 år sedan, så hade jag en motionscykel.  Jag cyklade på den 30 min varje dag (Och det kändes inte lika jobbigt som när jag körde crosstrainern 30 min)  och jag gick faktiskt ner 15 kg på mindre än ett halvår då.


Så frågan är om jag ska försöka byta ut/ sälja min crosstrainer och köpa en träningscykel istället och försöka bygga upp min kondition på så sätt?   Eller ska jag hoppas på att vad det nu är jag har i kroppen snabbt ska gå över så jag kan börja köra crosstrianern på riktigt? 

Vad får ni andra för tankar?  Är jag ute och cyklar?   


 
 
tess

tess

11 december 2011 11:16

Ja nu kom ja rätt....

http://tess701.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 8 juli 2013 19:55

ME/CFS     FIBROMYALGI      

Av Linda - 6 juli 2013 00:09


Inatt eller igår kväll fick jag en insikt.  Jag sa adjö till mig själv.  Till den människan jag var.  Det är ingen idé att se tillbaks, att se den friska, aktiva Jag.  Den människan finns inte längre.    Jag lyssnade på Glenn Harrolds app på ...

Av Linda - 4 juli 2013 16:51


Jag har ju som bekant gått upp många, många, många kilon i vikt, under en kort period.  Närmare 27 kg för att vara exakt.  I mars vägde jag 85 kg, efter 15 kilos viktminskning.   Jag kämpade för att sluta med mitt zolpidemmissbruk, med följden at...

Av Linda - 16 juni 2013 22:32


Nu blir det bloggtorka ett tag för min  dator försvinner ner till Varbergstrakten där mina två äldsta barn ska vara i 1,5 vecka.     Jag känner mig väldigt stolt för igår och idag satt min man och mina barn och snaskade chips och ostbågar.  Det g...

Av Linda - 14 juni 2013 17:02

Sedan sista inlägget har det skett en försämring i min ME      Orken är nära noll nu, och jag är sängliggandes närmare 20 timmar om dygnet.  Alla tankar på träning eller promenader mer än korta kisspromader med hunden är lönlösa.     Jag har ...

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards