Tjock till smal

Direktlänk till inlägg 19 december 2011

Sjuk igen

Av Linda - 19 december 2011 20:48

Vaknade med 38,4 i morse,  nu har jag 38,1 men känner mig som en om jag hade 40 grader.

Under en halvår när jag misstänkte att jag hade sköldkörtelproblem tog jag morgontempen varje morgon varannan månad under ett halvår. Morgontempen visade 36.6-36.7 Vissa mornar stod den dock på 37,2 och då kände jag mig febrig. Så där halvsjuk

Under 6 veckor har jag varit sjukskriven pga grav trötthet, muskel och ledvärk, yrsel och muskelsvaghet. Jag har haft ca 37,4 i temp, och när jag har aktiverat mig fysiskt så har jag känt mig rejält febrig och sjuk.
Läkaren berättade att det INTE är feber, utan feber är *punkt* 37,7 på morgonen och 38 på kvällen. Ändock ligger jag här nu med 38,1 i temp och känner mig döende. När den går upp mot 39 yrar jag och är medvetslös mer eller mindre. Så vad är feber och vad är inte feber?

När jag googlar på mina symptom får jag dessa resultat.


Taget från 117

Och jag ändrar färg på de symptom som stämmer inte på mig

De vanligaste symtomen

SLE kan ge många olika symtom och besvären kan likna många andra sjukdomar. Sjukdomen yttrar sig också mycket olika hos olika personer. Oftast får man bara några få av de symtom som hör till sjukdomen. Besvären kommer och går i skov, beroende på hur pass aktiv sjukdomen är.

De vanligaste symtomen är

  • trötthet, feber och viktminskning
  • ont i lederna
  • ont i musklerna
  • inflammation i senskidorna
  • utslag på huden
  • solkänslighet
  • håravfall
  • sår i munnen
  • njurinflammation
  • symtom från nervsysteme
  • blodförändringar
  • hjärt- eller lungsäcksinflammation
  • inflammation i blodkärle
  • Raynauds fenomen - blodkärlen i fingrar eller tår drar ihop sig vid kyla
    blodpropp.

Man kan även ha andra symtom. Därför är det viktigt att berätta för sin läkare om nya besvär allt eftersom de kommer.

Trötthet, feber och viktminskning

Många SLE-patienter känner någon gång en förlamande trötthet som inte går över, trots att man sover. Ibland kommer tröttheten tillsammans med andra tecken på att sjukdomen är aktiv, men den kan också finnas där när sjukdomen är lugn. Andra vanliga symtom är feber utan tecken på inflammation och att man går ner i vikt.


En annan sjudom som med lätthet passar in på mig är

MS  .  Men och där har jag en massa symptom.  Men läkaren min har gett min diagnosen utmattningsyndrom. 

Jag håller inte med.


Nu har jag bytt vårdcentral, och hoppas att nästa vårdcentral är bättre.


 
 
carola

carola

22 december 2011 16:01

hahah såån söt header,
Såg ut som mig båda 2..
Går upp och ner...medicinerna..

Varma kramar

http://leva.nu/mamma-med-diagnos

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 8 juli 2013 19:55

ME/CFS     FIBROMYALGI      

Av Linda - 6 juli 2013 00:09


Inatt eller igår kväll fick jag en insikt.  Jag sa adjö till mig själv.  Till den människan jag var.  Det är ingen idé att se tillbaks, att se den friska, aktiva Jag.  Den människan finns inte längre.    Jag lyssnade på Glenn Harrolds app på ...

Av Linda - 4 juli 2013 16:51


Jag har ju som bekant gått upp många, många, många kilon i vikt, under en kort period.  Närmare 27 kg för att vara exakt.  I mars vägde jag 85 kg, efter 15 kilos viktminskning.   Jag kämpade för att sluta med mitt zolpidemmissbruk, med följden at...

Av Linda - 16 juni 2013 22:32


Nu blir det bloggtorka ett tag för min  dator försvinner ner till Varbergstrakten där mina två äldsta barn ska vara i 1,5 vecka.     Jag känner mig väldigt stolt för igår och idag satt min man och mina barn och snaskade chips och ostbågar.  Det g...

Av Linda - 14 juni 2013 17:02

Sedan sista inlägget har det skett en försämring i min ME      Orken är nära noll nu, och jag är sängliggandes närmare 20 timmar om dygnet.  Alla tankar på träning eller promenader mer än korta kisspromader med hunden är lönlösa.     Jag har ...

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Ovido - Quiz & Flashcards