Tjock till smal

Alla inlägg den 4 juli 2013

Av Linda - 4 juli 2013 16:51

Jag har ju som bekant gått upp många, många, många kilon i vikt, under en kort period.  Närmare 27 kg för att vara exakt.  I mars vägde jag 85 kg, efter 15 kilos viktminskning.


Jag kämpade för att sluta med mitt zolpidemmissbruk, med följden att jag inte sov på 2 veckor. Alls. Efterföljande två veckor sov jag ca 6 timmar...på totalt 4 veckor.  Fick en akuttid hos läkaren, och som skrev ut Mirtazapin.  Och det funkade. Jag somnade.  Hade en normal insomning, var inte zombieartad utan det funkade bra.

Det var bara en enda liten sak de missade att tala om för mig, som gjort att jag valt bort den om jag fått veta. Vilket jag inte fick. 

Jag blev ett kolhydratstinn monster.  Och jag gick upp 21 kg på 3 månader.  Det var inte så att jag åt väldigt mycket mer....bara väldigt mycket kolhydrater.


Så nu har jag under en månads tid dragit ner på Mirtazapinen och slutat helt sedan 4 nätter tillbaks.   So far, all good? 

Så fan heller.  Sömnen är åt helvete igen.  


Min husläkare var helt med på att jag måste sluta med Mirtazapinen.   Men han menade okcså att....."du måste ju faktiskt sova".   Sömnbrist är också en anledning till övervikt.  

"Men jag kan ju inte sova".  Eller inte en sömn värd namnet. 

"Då sätter vi in Zolpidem igen.  Jag vet att du velat sluta med den, men du måste sova!".  


Vet ni vad Zolpidem är för mig?  Knark.  Vägen in till världen av smärtfrihet, bekymerlöshet.   Med en djävligt sur eftersmak.  Två nätter räckte.......nu skiter jag i det här.  Kan jag inte sova, så kan jag inte sova. Då får det vara.


Det är mediciner hit och mediciner dit.  "Vi vill ju så gärna att du ska må bra".   Jag kanske inte ska sova.  Min kropp kanske inte är gjord för sömn.  

Hur som haver så fick jag nog.  Jag och min yngsta son gjorde ett litet experiment.  Jag tog alla mina kvarvarande Zolpidemtabletter och stoppade dem i ett glas med vatten för att se hur lång tid det tog för dem att lösas upp.  Det tog 10 minuter.  Glaset blev mjölkvitt.  Såg väldigt giftigt ut (om man inte gillar mjölk).  Sedan hällde jag ut vätskan i vattnet. 


Vad jag har kvar i medicinväg är smärtstillande.  Resten har åkt all världens väg.  Jag är så trött på det här, att inte veta vad som är biverkningar eller inte.. Och hos mig verkar de flesta mediciner vara biverkan.  Verkan verkar vara bortglömt, men biverkningarna är kvar.


Så nu skiter jag i det här.  Jag ska bli "au nautural".

Men ska man se positivt på saken så har jag gått ner 3 kg sedan jag slutan med Mirtazapinen.  Någon aptit har jag inte heller.  Hos mig är det säkert en fördel. 


Och så har jag fått en officiell ME-diagnos!  Halleluja! 


Så numer ser mina dagar ut som följer :


 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag har minskat 11 kg. Min ambition är givetvis att fortsätta minska allra helst 15 kg till, men min kropp motarbetar mig då jag har fibromyalgi, svår huvudvärk, yr och svimmar. Och av någon knepig anledning blir sjuk och får feber av ganska lätt träning.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Jag


Skapa flashcards